Digital markedsføring

I en verden, der bliver tiltagende digital, stilles der større krav til den optimale markedsføring. De annoncer, der giver flest salg, er ikke længere dem vi finder i ugeblade og aviser, men dem vi ser online. Samme faktum er da heller ikke længere nogen overraskelse for langt de fleste virksomhgeder i dag. Ønsker man som virksomhed at optimere sin markedsføring, er det digitale område derfor et godt sted at begynde.

Det, der bl.a. gør digital marketing til et udslagsgivende redskab er dets målbare karakter. Modsat de traditionelle aviser i papirform, kan man nemlig tracke, måle og registrere hver en online bevægelse, som en kunde måtte foretage sig. Dette giver virksomheder et kæmpe forspring, som man ikke før har været i besiddelse af. Undersøger man sine kunders digitale færden, kan der være meget værdifuld information at hente. Den tilgængelige data vil både afsløre noget om, hvor det går godt, men også hvor det går knapt så godt. Begge dele er betydningsfuld information, da det er nyttigt at vide, hvad der fungerer, og hvad der måske er forgæves.

Marketingskanaler

Digital markedsføring kan ske på mange måder og på mange forskellige kanaler. Nogle kanaler vil være mere relevante end andre, alt efter kundegruppe og virksomhedstype. Det er ofte en god ide at gøre brug af flere af kanalerne på samme tid. Her er det op til virksomheden, hvilken strategi de vil køre på platformene for at promovere sig selv bedst muligt. Det kan være en god ide at prøve de forskellige kanaler af i en periode, for at finde ud af, hvilken kanal der tjener virksomheden bedst. Nedenfor får du fire eksempler på kanaler, hvorigennem man producere digital markedsføring.

4 populære kanaler

  • SEO – søgemaskineoptimering handler kort fortalt om at fremme placeringen af en hjemmeside/wepshop, når man søger efter relevante ord på Google. Gennem søgemaskineoptimering kan man accelerere trafikken fra de organiske (gratis) søgeresultater.

  • Content marketing handler, som navnet antyder, at skabe relevant indhold på sin hjemmeside for at tiltrække mere opmærksomhed og flere kunder. Det indbærer f.eks. blogindlæg, e-bøger og infografikker.

  • Google Ads er et værktøj til at sammenkoble søgeord på google med relevante annoncer. En virksomhed kan f.eks. få vist en macthene annonce hver gang, der er en der skriver “billige herresko”. Virksomheden betaler dog kun, hvis annoncen genererer et klik. Derfor hedder annonceringsmodellen Pay Per Click (PPC).

  • Social media marketing handler om at producere og dele relevant indhold på sociale medier. Målet er at vække opmærksomhed omkring sit produkt/virksomhed og generere flere leads og kunder.

Menu Luk